MattiKarvonen

Liikennelain opiskelu peruskouluun

Jokainen kansalainen on kulkiessaan osa liikennettä. Liikenneturvallisuutta opetetaankin tärkeytensä vuoksi jossain määrin aina päiväkoti-ikäisistä ylöspäin. Tavallinen järkevä autoilija ymmärtää lapsia nähdessään etteivät liikennesäännöt ole pienokaisille selkeitä ja suhtautuvatkin heihin asianmukaisella varovaisuudella. Mutta jo varhaisnuorten, puhumattakaan aikuisista sen edellytetään ymmärtävän liikenteen säännöt. Onhan niistä kerrottu koulussa oppitunneilla, vaan osa nukkui kun motivaation ollessa korkea (mitä väliä kuunnella nyt, autokoulussa sitten ehtii).

Liikenneturvallisuutta voitaisiin silti parantaa ja tasavertaisuutta lisätä yksinkertaisella tavalla ottamalla liikennesäännöt kaikille pakolliseksi oppiaineeksi jo peruskoulussa, eikä vasta vapaaehtoisessa autokoulussa.

Vanhat opit kertovat, kuinka sotilaan on menestyäkseen nähtävä taistelukenttä vihollisen silmin. Sama pätee liikenteeseen. Turvallisesti liikkuakseen on jalankulkijan ymmärrettävä millaisilla säännöillä ja rajoituksilla autoilija liikkuu ja sovitettava oma käyttäytymisensä siihen. Samoin tietysti toisin päin.

Turvallisuutta vielä parantaa, jos jalankulkija tietää kuinka autoilija jalankulkijan näkee. Kuolleita kulmia ei voi ymmärtää ellei ole istunut auton ratissa, eikä jarrutusmatkoja ymmärtää ilman omakohtaista kokemusta. Peruskoulutasolla autoilijan kuolleet kulmat on helppo opetella leikkimällä peiliä siten, että yksi istuu auton penkillä ja painaa tööttiä kun näkee jonkun liikkuvan. Kun lapsi jo varhain oppii kuolleet kulmat ja peitealueet, ymmää hän mm. varoa peruuttavaa autoa parkkialueilla. Samaa koulutusmenelmää käytettiin myös panssarivaunukoulutuksessa armeija-aikana, mutta tällöin tietty tarkoitus oli opiskella piilossa pysymistä näkyvillä olon sijaan. Molemmissa kyse elämästä ja kuolemasta.

Mikäli autokoulun teoriakokeeseen vaadittava oppimäärä  opetettaisiin jo peruskoulun kahdeksannella luokalla saavutettaisi kaksi asiaa: 1) Liikenteen riskien ymmärrystaso kasvaisi joka parantaisi turvallisuutta, sekä 2) tasavertaisuus kohenisi kun nyt kaikki saisivat tieliikenneteoriaopetuksen peruskoulussa autokoulun sijaan. Kaikkihan eivät  autokoulua käy. Onko tähän syynä autokouluopetuksen järkyttävän korkea hinta vai jokin muu, sillä ei ole väliä. Kaikki ovat silti osa liikennettä ja säännöt täytyy osata.

Entäs se ajokortin hankinta, kun teoriaopetus on jo peruskoulussa saatu? Tiedot tietenkin pitäisi testata kuten ennenkin, eikä rattiin olisi asiaa ilman läpäistyä teoriakoetta. Mutta myös varsinaista ajo-opetusta voisi kehittää seuraavasti: 15 vuotiaana liikennelakikokeen hyväksytyn suorittamisen jälkeen, saisi nuori  oikeuden harjoitella autolla ajoa ajokortillisen huoltajan läsnäollessa samaan tyyliin kuin opetusluvilla opettelevat saavat, tai nykyiset mopoautoilijat jopa ilman valvontaa. Ajokokemus karttuisi kolmen vuoden ajan ja muutaman ajotunnin sijaan olisi nuorilla 18 vuotiaana runsaasti ajokokemusta, sillä kolmen vuoden aikana tulisi varmasti koettua kaikenlaiset sääolosuhteet. Jo pelkkä vieressä istuminen sen jälkeen, kun on jo hiukan omaakin kokemusta, opettaa paljon enemmän kuin ilman ajokokemusta. Huima parannus nykyiseen systeemiin!

Tällainen järjestely vähentäisi huomattavasti autokoulun aiheuttamaa taloudellista rasitetta, kun yksinkertaiset perusasiat opittaisi jo kotona ja peruskoulussa. Autokouluille jäisi edelleen asiaksi opettaa ajoneuvonkohtaiset tyyppikoulutukset, etenkin raskaiden ajoneuvojen osalta. Kakkosvaiheita ja muita simputuksia ei tarvittaisi, koska liukkaat ja pimeät olosuhteet olisi jo koettu kolmen opetuslupavuoden aikana.

Autokouluille tästä aiheutuisi tietysti tappioita, mutta täytyy muistaa miksi niitä on ylipäätään olemassa. Ei siksi että joku voisi rikastua autokoulun pitäjänä tai siksi että se työllistää jonkun, vaan vain siksi että liikenteessä tarvitaan tiettyjä oppeja. Ja olisihan niitä liikenneopettajan töitä sitten tarjolla peruskouluissa. Suurempi joukkohan tällä menetelmällä pitäisi opettaa, kuin nykyisin.

Yleiseen työllisyyteen tällä olisi myös vaikutusta, sillä joskus työ vaatii ajokorttia ja työttömällä tuskin on varaa sijoittaa kalliiseen koulutukseen etenkin kun pätkätyön vaara on nykypäivänä ilmeinen. Viimeinen perustelu vaatimukselleni "ajokortti perusoikeudeksi" olkoon se, että mikäli koko harvaan asuttu maa aiotaa pitää asuttuna, on yksityisautoilu välttämätöntä. Pohjimmiltaan kyse on siis kansalaistaidosta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat